Продовжуємо серію публікацій про велосипеди. Сьогодні поговоримо про найнеобхіднішу деталь будь-якого байка – велосипедні гальма та їх види. Гальма для велосипеда те саме, що елементи страховки в альпініста. Будучи головним засобом безпеки велосипедиста, під час придбання велосипеда, на гальма слід звертати особливу увагу.

Тож на які критерії варто зважати обираючи ту чи іншу гальмівну систему? Насамперед це:

  • Модуляція – здатність змінювати величину гальмівних зусиль в залежності від сили натиску на гальмівну ручку.
  • Сила гальмування
  • Ефективність гальмування – йдеться про працездатність гальм у найрізноманітніших умовах: дощ, сніг, спека і т. д.
  • Надійність – витривалість гальм в умовах жорсткої експлуатації з постійними навантаженнями
  • Ремонтопридатність – простота чи складність монтування, періодичність регулювання та періодичність заміни деталей
  • Особливості – відмінні позитивні та негативні якості, які характеризують конкретні гальма.

Отож знаючи базові характеристики гальм, тепер можемо дати собі раду з їх видами та типами.

Втулкове гальмо типу «Торпедо»

Такий вид гальм нам з вами найбільш знайомий. Річ у тім, що майже усі радянські велосипеди комплектувалися такими системами. Йдеться про гальмування педалями крутячи їх у зворотному напрямку відносно руху. Позитивом цієї конструкції є прихований гальмівний механізм у задній втулці, що захищає його від негоди та впливу середовища. Проте гальма такого типу можна встановлювати лише у втулку заднього колеса. Будучи ветераном вони і досі широко використовуються на міських одношвидкісних велосипедах, а також на багатошвидкісних зі спеціальною планетарною коробкою передач.

Кліщові гальма

Належать до так званої групи ободових гальмівних систем. Сама назва чітко описує їх конструкцію: тормозні колодки з допомогою дугоподібних важелів затискають обід колеса. На перший погляд проста легка конструкція з хорошою аеродинамікою та ремонтопридатністю мала б завоювати світ. Та з появою гірських байків почали проявлятися недоліки: слабке притискання, слабка ефективність в негоду, несумісність з амортизаційними вилками та легкість забивання грязюкою. Тож дана ніша для таких гальм стала закритою. Сьогодні кліщові гальма широко використовують на швидкісних шосейних велосипедах, де вищевказана гальмівна система може проявити себе у найкращих якостях.

Кантеліверні або кантільоверні гальма

Відомі також давно. Сьогодні цей тим ободових гальм поступово вимирає поступаючись більш досконалим системам. З’явився такий вид гальм на гірських велосипедах. Надзвичайно проста конструкція забезпечувала його багатьма перевагами: два важеля з гальмівними колодками рухомо закріплені до спеціального штиря, який є майже на усіх велосипедах. Підведений зверху гальмівний тросик з допомогою двох тяг притискає важелі до колеса. Серед переваг таких систем є його простота, ремонтопридатність та стійкість до забруднення. Проте модуляція та ефективність гальмування є його слабинкою. Якщо для прогулянкових велосипедів це не є актуальним, то для гірських велосипедів – вирок. Тож незважаючи на дешевизну такі гальма потроху відходять в історію.

Ободова гідравліка

Досі ми розповідали про механічні системи. Проте існують ободові гальма з гідравлічним приводом. Це така собі спроба витиснути з ободових гальм усе на що вони здатні. Конструкція таких гальм дуже проста: в гальмівній ручці вмонтований управляючий циліндр, який з допомогою масла в гідро лінії діє на силові циліндри, що безпосередньо зв’язані з гальмівними колодками. В експлуатації такі гальма є невибагливі і надійні проте володіють типовими недоліками для ободових систем. А саме посередня модуляція, невисока ефективність гальмування та збільшена вага у порівнянні з механічними системами. Такі гальма найкраще себе проявлять у експлуатації на міських велосипедах та на тріальних байках.

Гальма типу V-brake

Наразі це най розповсюдженіша і найпростіша гальмівна система з геніальною конструкцією: тросик, підведений збоку до верхньої частини важеля, стискає дві «ніжки» гальма. Трос, що стягує важелі є абсолютно прямим, тож і зусилля передається повністю. Такі гальма вирізняються, посередньою модуляцією, хорошою ефективністю та силою притискання. Вони легко ремонтуються у польових умовах. Існує безліч різновидів таких гальм, які відрізняються один від одного специфікою конструкції та застосуванням матеріалів. Для прикладу більш ефективними є гальма з катріджними колодками. Проте усе залежить від гаманця.

Дискові гальма

Добре себе зарекомендували на автомобілях та мотоциклах. Тож і на велосипедах вирізняються значно кращою ефективністю. Конструкція таких гальм наступна: на втулці колеса зліва поряд зі спицями вмонтований сталевий диск. До диска, що обертається з допомогою примітивного механізму притискаються з права та зліва колодки. На українському ринку представлено три типи дискових гальм:

  • Механічні
  • Гідравлічні
  • Гібридні.

З назви зрозуміло, що усе залежить від принципу приводу колодок у дію. Перевагами таких гальм є відмінна модуляція, хороша ефективність, збереженість колеса, відсутність зносу обода, простота в експлуатації, висока ремонтопридатність навіть у польових умовах. Недоліками є вартість, складність монтування, тросики уразливі до забруднення, гідравлічні гальма менш надійні за механіку.

Як висновок, щоб обрати необхідну гальмівну систему, варто зважати на умови експлуатації вашого двохколісного друга, на власну обізнаність щодо ремонту та обслуговування техніки і звісно на гаманець. Хоча, як підказує практика, на таких речах, як гальма не варто економити, адже ефективне гальмування є запорукою вашої безпеки.