Коли приходить літо – думки вже давно на двох колесах мчать на зустріч вітру, отримуючи насолоду від швидкого драйву. Проте у кризові часи не кожному по кишені таке задоволення. За хороший новий велосипед доведеться з кишені викласти пару тисяч гривен. Що робити: душа рветься в політ, а фінанси не пускають? Є два виходи з цієї ситуації: а) придбати новий дешевий китайський велосипед, б) придбати потриманий велосипед, вживаний велосипед, велосипед б/у виробництва Європи. Як його не називай – але як показує досвід і практика, саме другий варіант прослужить довше і надійніше. Наступні поради саме про другий варіант.

Та знову ж не все так просто. Сьогодні існує безліч фірм та приватних підприємців, серед яких трапляються і ті, що готові всунути покупцеві навіть не велосипед а «набір запчастин» за пристойні гроші. Тому під час покупки варто все таки бути мінімально обізнаними з азами вибору вживаних велосипедів. Перша порада: перед тим як йти вибирати велосипед – поцікавтеся репутацією фірми чи підприємця. Бажано надавати перевагу тим фірмам які надають бодай мінімальні але послуги з сервісу. Звісно про сервіс у прямому розумінні цього слово не йдеться, та все ж налаштувати гальма, систему перекидки і т. д не настільки складні процеси для людей, через яких пройшло безліч велосипедної техніки. Тому, якщо на ваше прохання, вам відмовлено у таких під регулюваннях – дана структура новачок на ринку з браком досвіду, а відповідно очікувати фахових порад стосовно вибору велосипеда тут не варто. Ідеальний варіант прихопити з собою друга, який «шарить» у велосипедній техніці».

Наступна порада: чітко визначитись з майбутньою покупкою. Тобто який тип велосипеда прагнете придбати, який розмір коліс там має бути, що за рама і т.д. Про це ми писали неодноразово, тож можна прочитати у наших попередніх порадах.

Наразі ми завершили інформаційне приготування і приступаємо до практичної частини вибору. Тобто ми нарешті дісталися до місця де нам запропонують один вживаний велосипед або цілу колекцію велосипедів б у. Ось нарешті приблизно та модель, про яку мріяли. Та не поспішаємо з її придбанням. На цьому важливому етапі варто провести три етапи контролю: а) візуальний контроль; б) технічний контроль; в) тест-драйв. Хоча звучить занадто професійно, проте нічого страшного у цьому немає і кожна пересічна людина здатна з цим упоратись.

І так «Візуальний контроль» На що дивимось і що шукаємо? Тут маємо розуміти що зовнішній вигляд (окраска, блиск і т.д.) у вживаних велосипедів є не найважливішим. Тут цілком допускається пощербленість фарби, навіть наявність невеликої кількості заржавілих плям на поверхні. З практики Спортивної барахолки відомі часті випадки, коли справді фірмові велосипеди у більш зношеному стані простояли без уваги покупця, хоча по конструкції і технічному стані перевершували розцяцькованих конкурентів у декілька разів. Тому насамперед звертаємо увагу на технічний стан рами, а саме на наявність деформацій і, що найголовніше, – тріщин. Присутність останніх свідчить про недовготривале майбутнє велосипеда. Особливо небезпечні тріщини для байків з алюмінієвою рамою. Перший огляд також дасть багато інформації про стан деталей.

Після очного знайомства переходимо до технічного контролю. Знову ж ґрунтовну діагностику без фахівців Вам не провести, але певні моменти можемо все таки перевірити. Розпочнемо з коліс. Огляд шин та рівень їх зношеності дає уже підстави торгуватися. Далі при піднімаємо велосипед і прокручуємо колесо на холостому ходу. Це одразу дасть змогу побачити чи не деформовані ободи коліс. У народі це ще називають «перевіркою на наявність вісімки». При гулянні поверхні колеса при прокручуванні вправо та вліво, від такого велосипеду варто відмовитися, або запропонувати продавцеві замінити колесо. Аналогічний контроль проводимо із заднім колесом. Далі переходимо до педальної системи. Тут важливо перевірити легкість прокручування та відсутності люфтів (по народному «розболтування») у горизонтальній площині усього механізму. Якщо під час прокручування педалей ви відчуваєте гуляння усього механізму вверх і вниз – від такого велосипеда також варто відмовитись. Наступними оглядаємо гальма. У цьому моменті звертаємо увагу на зношуваність щіток гальмівних колодок і на щільність їх прилягання до колеса. А їх ефективність можна буде перевірити уже під час тест-драйву.

Якщо продавець відмовляється надати вам можливість проїхати бодай декілька метрів на велосипеді, з такою фірмою не варто зв’язуватися. «Тест-драйв» або перевірка велосипеда на ходу, дасть Вам з перших хвилин море корисної інформації. Насамперед чи підходить вам розмір велосипеда, чи зручні для вас його налаштування. Ну і найголовніше перевіряємо роботу механізмів коробки передач. Розпочинаємо від нижньої до верхньої і у зворотному порядку. Усе має чітко працювати. Якщо під час холостої їзди у механізмі задньої перекидки ви чуєте шум або інші звукові ефекти – вам намагаються впарити дешевий китайський механізм, або сильно зношений механізм. Якщо прослідковуються якість дефекти щодо перемикання передач – варто попросити продавців відрегулювати натяжні тросики. Окремо слід згадати про велосипеди з планетарною коробкою передач. Якщо під час їзди передачі не перемикаються, чи перемикаються не усі – від такого велосипеда також варто відмовитись. «Планетарка» – річ хороша: витривала, невибаглива в експлуатації. Проте коли ламається – з нею надзвичайно складно дати лад. Як показує досвід, фахівців з планетарних коробок передач в Україні вкрай мало. Також під час тест-драйву звертаємо увагу на ефективність гальм, гальмуючи почергово задніми і передніми колодками. Окрім цього контролюємо поведінку шин: чи не пропускають повітря.

Після тест-драйву усі зауваження необхідно висловити продавцеві. При можливості їх усунення на місці варто боротися за обрану модель до логічної крапки. Якщо модель не піддається відлаштуванню – продовжуємо пошук.